Risicovol evenement (C)

Organiseert u een evenement met een hoog risico en grote gevolgen voor omgeving en verkeer? Vraag dan een vergunning aan. Voor evenementen met een hoog risico is de aanvraagtermijn 26 weken. Kijk voor meer uitleg op de hoofdpagina Evenementen.

Voor de organisatie van evenementen kunnen nog coronamaatregelen gelden. Kijk voor de actuele maatregelen op de website van de Rijksoverheid. Komt u er niet uit, neem dan contact met ons op.

Aanvragen evenementenvergunning

U kunt online de Evenementenvergunning aanvragen, inclusief de nodige andere vergunningen, ontheffingen of meldingen. De bijlagen die nodig zijn voor een aanvraag kunt u ook digitaal versturen. Organiseert u voor het eerst een evenement in Best, kom dan eerst praten en mail naar vergunningen@gembest.nl voor een intakegesprek.

Wat heeft u vooraf nodig?

Wanneer u zich goed voorbereidt, kan het schelen in de tijd die nodig is om het formulier in te vullen. Hieronder leest u wat nodig is voor het aanvragen van een vergunning voor een evenement met een hoog risico.

  • Een geldige DigiD login voor particulieren of eHerkenning login voor organisaties. Invullen zonder login is mogelijk
  • Gegevens van de invuller en van minstens één contactpersoon voor het evenement (kan dezelfde persoon zijn)
  • Volledige en juiste informatie over het evenement. Denk aan een omschrijving, data en tijd, opbouw/afbouw, locatie, verwacht aantal bezoekers, drankverstrekking, objecten, faciliteiten en meer
  • De namen van organisaties voor beveiliging en EHBO (als dit van toepassing is)

De volgende documenten zijn nodig om uw aanvraag goed te kunnen behandelen. Voor een snelle afhandeling moet u deze zo snel mogelijk aanleveren, het liefst bij de aanvraag.

  • Situatieschets met noordpijl van de locatie
  • Situatietekening (schaal 1:200 incl. de te plaatsen objecten)
  • Plattegrond t.b.v. gebruiksmelding brandveilig gebruik (wanneer u een tent plaatst die bestemd is voor meer dan 150 personen)
  • Veiligheidsplan
  • Verkeersplan incl. verkeerstekening
  • Routekaart (wanneer u een evenement organiseert waarbij deelnemers een route over de weg volgen bent u verplicht een routekaart aan te leveren)
  • Beveiligingsplan
  • Medisch plan
  • Constructieberekening/tekening podiums e.d.
  • Keuringsbewijzen, certificaten, tentboek van bouwsels, tenten, attracties
  • Verklaring Sociale Hygiëne en kopie identiteitsbewijs per leidinggevende (als dit van toepassing is)
  • Geluidsplan

Invullen van het formulier duurt 15 tot 30 minuten. Bij het invullen van het online aanvraagformulier verloopt de sessie na 15 minuten van inactiviteit. U kunt uw ingevulde gegevens opslaan en later verder gaan. Het advies is om eerst alle nodige informatie te verzamelen. Komt u er niet uit? Neem dan telefonisch contact op via 14 0499. Dan helpen we u persoonlijk.

Direct regelen (naar het aanvraagformulier)

Beslistermijn

De aanvraagtermijn voor een evenement met een hoog risico is 26 weken. Dien uw aanvraag op tijd in. Zo zorgt u dat we deze op tijd in behandeling kunnen nemen. Wijkt u af van de 26 weken, dan is er te weinig tijd voor de behandeling en het bieden van rechtsbescherming. 

Prijs

Kosten per soort vergunning/heffing
Type vergunning/ heffing Kosten
Evenementenvergunning hoog risico € 9.539,35

Stroom, water, e.d.

Voorzieningen zoals stroom, water, afvoer voor toilet e.d. moet u in principe zelf regelen. Als u echt gemeentelijke voorzieningen wenst, dan moet u dit in de aanvraag aangeven.

Vragen?

  • Stuur een e-mail naar vergunningen@gembest.nl of bel naar telefoonnummer 14 0499.
  • U kunt ook een afspraak maken met een van de medewerkers via vergunningen@gembest.nl. Graag in de e-mail uw naam, telefoonnummer, aard/locatie en datum evenement vermelden.

Veilig e-mailen

Om veilig vertrouwelijke informatie of grote bestanden te kunnen delen gebruiken we Cryptshare. Wilt u vertrouwelijke informatie of grote bestanden met ons delen? Maak dan gebruik van https://bestand.gemeentebest.nl.