Klaar voor de vorst

Dinsdag 28 november 2023

Het wordt vlot kouder buiten, wat kan leiden tot fraaie winterse landschappen. Het winterweer zorgt echter ook voor gladheid en daardoor verkeersproblemen. Onze 22 medewerkers op de strooiwagens zijn al op pad geweest om te strooien. De hele winter staan zij weer klaar om in actie te komen bij tekenen van gladheid.

Waar wordt gestrooid?

In elk geval zorgt de gemeente ervoor dat de belangrijkste fietspaden, hoofdwegen en de buurtontsluitingswegen goed begaanbaar zijn. Ook is er aandacht voor de gladheid bij de openbare gebouwen. De belangrijkste fietspaden en hoofdwegen worden het eerst gestrooid. In totaal strooien we op 110 kilometer aan rijwegen en 90 kilometer aan fietspaden. Daarvoor hebben we 500 ton zout op voorraad.

Waar strooien we niet?

Te veel strooien is schadelijk voor het milieu. Als het dooit, zakt het smeltwater in de bodem. Als hier te veel strooizout in zit, kan het de wortels van bomen en struiken beschadigen. Daarom gebruiken we niet meer zout dan nodig. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de wegen en paden die in het beheer zijn van bedrijven of anderen. Ook woonstraten en parkeerterreinen worden in principe niet gestrooid.

Wat kan ik zelf doen?

Helpt u mee om ongelukken te voorkomen door uw stoep sneeuwvrij te maken? Het beste maakt u eerste een looppad sneeuwvrij en strooit u daarna pas zout. Veeg de sneeuw naar een plek waar niemand last van heeft. En helpt u ook anderen, door bijvoorbeeld het stoepje van oudere buren mee te nemen. En blijf opletten, ook al is er gestrooid. Het zout heeft even tijd nodig om goed te werken.

Waar vind ik meer informatie?

Voor het strooiseizoen begint, stellen we elk jaar een plan op voor sneeuw- en gladheidsbestrijding op. Dit plan bevat onder andere de aandachtspunten waar we dit jaar op letten en de route waar we strooien in het winterseizoen 2023-2024. Bel met de gemeente om een afspraak te maken om dit plan in te zien of neem online een kijkje bij de informatie over strooiroutes op onze website.

En als het ondanks het strooien toch nog glad is?

Meldt gladheid via de Fixi-app. Of bel (ook bij spoed) met de gemeente via telefoonnummer 14 0499. Buiten werktijden komt u aan de telefoon met onze storingsdienst die in contact staat met de buitendienst.