Vanaf 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet

Dinsdag 21 november 2023

Deze nieuwe wet vervangt veel andere wetten/regels en geldt voor alle inwoners, organisaties en ondernemers. De Omgevingswet gaat over de regels voor veel van wat je buiten ziet, ruikt en hoort. Het gaat hierbij om alle regels van gemeente, waterschap, provincie en rijk voor wonen, wegen, milieu, bodem, water, monumenten, natuur en geluid.

Wat betekent de Omgevingswet voor u?

U krijgt vanaf 2024 met de Omgevingswet te maken als u iets wilt (ver)bouwen aan uw huis of tuin. Bijvoorbeeld als u plannen heeft om uw huis te verbouwen of een boom wilt kappen. Maar ook als u een evenement wilt organiseren of als u als ondernemer een loods wilt laten plaatsen naast uw bedrijfspand. Hiervoor heeft u misschien een vergunning nodig. Soms moet u alleen een melding doen. Dat kan in het nieuwe Omgevingsloket. U kunt ook met de Omgevingswet te maken krijgen als iemand anders iets wil veranderen in uw buurt. Bijvoorbeeld als uw buren een garage willen neerzetten. U bent dan belanghebbende.

Wat is het digitale Omgevingsloket?

Het digitale Omgevingsloket is een website. U vindt er alle informatie en regels over de omgeving van de gemeente, het waterschap, de provincie en het Rijk. Via dit loket kunt u online controleren of u een vergunning nodig heeft. Het is ook mogelijk om online een vergunning aan te vragen of een melding te doen bij gemeente, provincie of waterschap. Uiteraard kunt u ook altijd bellen of mailen met de gemeente over uw aanvraag voor een vergunning.

Heeft u al een vergunning gekregen of uw aanvraag ingediend vóór 1 januari 2024?

Als de gemeente, het waterschap of de provincie u al een vergunning heeft verleend, blijft deze gewoon geldig. U hoeft dan niets te doen. Moet de gemeente, het waterschap of de provincie uw aanvraag nog behandelen? Dan gebeurt dat in principe volgens het oude recht. U moet dan wel zorgen dat alle stukken voor 1 januari aanstaande compleet zijn aangeleverd. Dit doet u tot 1 januari 2024 nog in het oude Omgevingsloket online op www.omgevingsloket.nl.

Wat is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)?

Vanaf 1 januari 2024 gaat ook de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gelden. Vanaf dan doet een onafhankelijke partij (de kwaliteitsborger) de controle van de bouwtechnische eisen van de gemeente. De Wkb geldt vanaf 1 januari eerst alleen voor nieuw te bouwen bouwwerken in de laagste risicoklasse (gevolgklasse 1). Denk daarbij bijvoorbeeld aan: vrijstaande woning, fiets- of voetgangersbrug, recreatiewoning en een kleine bedrijfshal.

Wat betekent de Wkb voor u?

Als uw bouwplan een bouwwerk is volgens gevolgklasse 1, dan moet u vanaf 1 januari 2024 zelf een kwaliteitsborger inschakelen. Zonder kwaliteitsborger kunt u dan geen bouwmelding doen. Ook mag u niet beginnen met bouwen.

Nieuwe werkwijze is wennen

De nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) vragen vanaf 1 januari om een andere werkwijze die voor iedereen nieuw is. In het begin zal dit best wel wennen en ontdekken zijn. We vragen hiervoor uw begrip. Het nieuwe digitale Omgevingsloket wordt voortdurend verbeterd: de begrijpelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Wij doen er alles aan om iedereen zo goed mogelijk te helpen bij zijn/haar (ver)bouwplannen volgens deze nieuwe wetten en werkwijze.

Vragen?

Als u voor uw bouwplan of –initiatief vragen heeft over de Omgevingswet en/of Wet kwaliteitsborging bouwen, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 14 0499 of via e-mail info@gemeentebest.nl. Als u vanaf 1 januari vragen heeft over het aanvragen van een vergunning via het nieuwe digitale Omgevingsloket, kunt u uiteraard ook bij ons terecht.