Gemeente besluit om georganiseerde criminaliteit tegen te gaan

Dinsdag 22 maart 2022

Het college van de gemeente Best heeft op 8 maart 2022 nieuw Bibob beleid voor vastgoedtransacties vastgesteld. Hieronder leest u daar meer informatie over.

Waarom nieuw Bibob beleid?

Gemeenten krijgen steeds vaker te maken met ondermijnende criminaliteit. Dit bestaat uit allerlei vormen van criminaliteit, die een verstorend effect hebben op de samenleving. Criminelen maken handig gebruik van wettelijke mogelijkheden zoals vergunningen, subsidies en vastgoedtransacties met de overheid, om op deze manier illegale activiteiten uit te voeren. Het nieuwe beleid geeft de gemeente handvatten om dit tegen te gaan.

Toepassing Bibob beleid

Het doel van het nieuwe beleid is voorkomen dat de overheid onbewust of ongewild criminele activiteiten mogelijk maakt. Het beleid richt zich o.a. op de volgende procedures:

• Alcoholwetvergunningen;
  • Exploitatievergunningen voor openbare inrichtingen;
  • Exploitatievergunning voor speelautomatenhallen;
  • Omgevingsvergunningen voor bouwactiviteiten;
  • Omgevingsvergunningen voor milieuactiviteiten;
  • Vastgoedtransacties.

Meer lezen?

Wilt u meer lezen over het nieuwe Bibob beleid voor vastgoedtransacties? Dan kunt u dit hier rustig nalezen.

Verdachte situaties melden?

Ziet u iets verdachts, of heeft u ergens geen goed gevoel bij? Meld het dan op de website van Meld Misdaad Anoniem of telefonisch via 0800-7000. Uw melding wordt geheel anoniem verwerkt.