Tijdelijke sluiting woning Terraweg terecht - sluiting had korter gekund

Donderdag 24 november 2022

Op 14 september 2020 heeft de politie bij een huiszoeking aan de Terraweg in Best een grote hoeveelheid harddrugs gevonden. Het is sowieso niet toegestaan om harddrugs in bezit te hebben. In deze zaak ging het daarbij niet alleen om gebruiksklare drugs, maar ook om ruwe grondstoffen. In totaal vond de politie meer dan 66 maal de overschreden hoeveelheid waarbij drugshandel wordt verondersteld. Dat is een duidelijke indicatie dat er handel gedreven kon worden vanuit de woning. De vondst van een boksbeugel, gripzakjes en een grote hoeveelheid contant geld ondersteunden dit vermoeden.

Naar aanleiding van deze vondst heeft de burgemeester de woning gesloten voor een termijn van 6 maanden. De Raad van State stelt met zijn uitspraak op 23 november 2022 de gemeente Best in het gelijk wat betreft de sluiting. Echter, volgens de Raad had de sluiting korter mogen duren dan 6 maanden.

Een zwaar maar weloverwogen besluit

Gezien de ernst van de zaak kon de burgemeester niet anders beslissen. Desondanks was het een erg zwaar besluit. Vooral omdat het een gezin met kinderen betrof. Daarom heeft de burgemeester meerdere malen hulp aangeboden. Burgemeester Hans Ubachs: “In kwesties als deze, moet je altijd rekening houden met persoonlijke omstandigheden. Zeker als er kinderen bij betrokken zijn. Daarom hebben we direct alle mogelijke hulp aangeboden. Zo was er altijd vervangende woonruimte beschikbaar zodat de kinderen niet op straat terecht zouden komen.” Het gezin heeft uiteindelijk geen gebruik gemaakt van de aangeboden hulp.

Raad van State: sluiting van 4 maanden was voldoende geweest

De Raad van State oordeelt dat de woning terecht gesloten is. Wel vindt de Raad dat een sluiting van 4 maanden voldoende was geweest. Gezien de ernst van de situatie had de gemeente het pand voor 6 maanden gesloten.