Kabelstoringen straatverlichting door hoge grondwaterstand

Dinsdag 12 maart 2024

Gemeente Best krijgt regelmatig meldingen van kapotte straatverlichting. Deze meldingen komen onder andere binnen via Fixi. Als alleen de lamp kapot is, wordt deze meestal binnen 2 weken gerepareerd. Wanneer er iets anders aan de hand is, kan dit langer duren. Bijvoorbeeld een storing in het netwerk, een kabelbreuk of schade door een aanrijding.

De laatste tijd regende het veel. Daardoor is het grondwater flink gestegen. Door de hoge grondwaterstand werkt op sommige plaatsen de straatverlichting niet. De ondergrondse stroomkabels naar de verlichting toe zijn dan hoogstwaarschijnlijk beschadigd.

Enexis werkt hard aan de vele storingen

Gemeente Best geeft deze kabelstoringen door aan netbeheerder Enexis. Zij zijn verantwoordelijk voor alle onderhoud en reparaties van ondergrondse stroomkabels. Enexis doet er alles aan om deze storingen te verhelpen. Maar door de hoge grondwaterstand zijn zij momenteel erg druk met het herstellen van de vele kabelstoringen in de regio. Wij weten door de drukte bij Enexis helaas niet op welke termijn deze kabelstoringen worden gerepareerd.