Veilig thuis wonen met slimme sensoren in Best

Dinsdag 7 maart 2023

Het aantal mensen dat langer zelfstandig thuis woont, groeit rap. Een veilige woning en goede verbinding met bekenden, familie, buren is voor veel mensen belangrijk. Daarom start de gemeente Best het project Leefsamen. We werken in dit project samen met de provincie Brabant, leverancier Akkedeer, woningcorporaties, de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost en de brandweer.

Alle zelfstandig thuiswonende 65+’ers in de gemeente ontvangen binnenkort het aanbod om kosteloos hun woning te laten voorzien van slimme sensoren. Gebeurt er iets? Bijvoorbeeld een val, paniek of brand. Dan alarmeren de sensoren het sociale netwerk van buren en familie, zodat ze kunnen komen helpen. Ook krijgen deelnemers een adviesrapport voor hun persoonlijke situatie met tips voor handige aanpassingen in de woning. Tot 21 maart kunnen deelnemers zich aanmelden voor kosteloze deelname.

Deelnemers voelen zich veiliger in hun eigen woning

De resultaten bij andere gemeenten die deze dienst al beschikbaar hebben, zijn zeer positief om mensen op een veilige manier langer thuis te laten wonen. Het blijkt dat deelnemers zich veiliger voelen in hun woning. De sensoren worden niet ervaren als inbreuk op de privacy en deelnemers voelen zich meer verbonden met hun naasten en andersom ook. Deelnemers geven aan dat ze zich minder eenzaam voelen en beter slapen. 'Ik ging elke nacht naar bed met angst. Nu voel ik me veilig en kan ik eindelijk met een gerust gevoel slapen', aldus een van de deelnemers.

Wethouder Zeeman is bij de eerste aansluiting aanwezig. 'Het is belangrijk dat onze inwoners veilig en zelfstandig kunnen blijven wonen. Ik ben blij dat we, voor wie daar voordelen in ziet, kunnen helpen met het veilig(er) en langer thuis wonen met deze slimme technieken.', aldus wethouder Zeeman.

Deelnemen

Alle zelfstandig thuiswonende 65+’ers ontvangen deze week een brief en brochure met uitleg en aanmeldformulier van ons. Als zij willen, ontvangen zij kosteloos de sensoren, de installatie en gedurende zes maanden de alarmeringen. Na die periode mogen zij zelf beslissen om te stoppen of te gaan betalen voor de dienstverlening. Bekijk meer informatie op de website van Leefsamen. 65+’ers kunnen zich hier ook aanmelden.