Gemeente Best legt nadruk op duurzaam opdrachtgeven

Woensdag 15 februari 2023

De gemeente Best heeft het vernieuwde manifest MVOI (Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen) ondertekend. Dit betekent dat Best zich blijft inzetten voor duurzaamheid bij het inkopen van producten, diensten en werken.

Van MVI naar MVOI

Het manifest MVOI is niet helemaal nieuw. Het heette eerst MVI (Maatschappelijk Verantwoord Inkopen). Daar is nu de O van ‘opdrachtgeven’ aan toegevoegd. Wethouder Rik Dijkhoff ondertekende het manifest namens de gemeente:

“Duurzaam inkopen begint bij jezelf als opdrachtgever. Bijvoorbeeld door bij onderhoud aan vastgoed ook aandacht te hebben voor verduurzamen, hergebruik en toegankelijkheid. Dit nieuwe manifest sluit naadloos aan op onze manier van inkopen.”

Duurzaamheid bij de gemeente

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij de gemeente. Naast het verduurzamen van vastgoed heeft het college onder andere afspraken gemaakt over Best Aardgasvrij, energie besparen en energieopwekking in het buitengebied. De gemeente stimuleert daarbij met het inkoopbeleid om duurzame producten en diensten te ontwikkelen en bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen.

Global Goals

Duurzaam opdrachtgeverschap en het manifest MVOI passen ook bij het invullen van de Global Goals van de VN. In het najaar van 2022 sloot Best zich aan bij de ruim 100 andere Nederlandse gemeenten die zich inzetten voor deze duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. MVOI en de Global Goals richten zich op het behalen van dezelfde sociale, ecologische en economische uitdagingen voor een betere wereld. De gemeenteraad van Best wil hierbij voorrang geven aan 3 Global Goals. Momenteel werken we uit welke doelen dit worden.