Vlag gehesen in de strijd tegen geweld tegen vrouwen

Vrijdag 25 november 2022

Gemeente Best is medestander in de strijd tegen geweld tegen vrouwen. We sluiten ons aan bij de internationale campagne Orange the World. Vandaag hees wethouder Zeeman samen met een oud-bewoner van een Blijf van mijn Lijfhuis de vlag. We doen dit omdat we willen stimuleren dat vrouwen die zich niet veilig voelen, zich melden en om hulp vragen. Ook kleurt het gemeentehuis vanaf vandaag tot 10 december oranje. Oranje omdat het, in deze campagne, staat voor de opkomst van de zon in een wereld zonder geweld tegen vrouwen.

‘Geweld hoort niet thuis in deze wereld’

Op 25 november hees Wethouder Zeeman samen Ama, oud-bewoner van een Blijf van m’n Lijfhuis, de vlag. Vooraf hieraan maakten ze kennis en spraken ze met elkaar. Wethouder Zeeman: ‘Wat Ama meegemaakt heeft is aangrijpend. Maar het is ook een verhaal dat veel kracht heeft. Haar verhaal kan een enorme steun geven aan vrouwen die in een gewelddadige situatie zitten. Want helaas hebben we in Best ook te maken met geweld tegen vrouwen en meisjes. Het college ondersteunt Orange the World, omdat we staan voor geluk en het veilig opgroeien van kinderen. Geweld hoort niet thuis in deze wereld’.

Jaarlijkse Orange the World campagne

Wereldwijd krijgt 1 op de 3 vrouwen te maken met geweld. In Nederland is dat zelfs 45 procent van de vrouwen en meisjes. Om daar aandacht voor te vragen, is 25 november door de Verenigde Naties benoemd als de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. Op deze dag start de jaarlijkse campagne Orange the World, tegen geweld tegen vrouwen. De campagne duurt tot 10 december en de tussenliggende dagen zijn de wereldwijde ‘16 Dagen van Actie tegen Geweld tegen Vrouwen’.

Wethouder Veronique Zeeman en Ama een oud-bewoner Blijf van mijn Lijfhuis hijsen de vlag van Orange the World