Controles woonomstandigheden in Best

Dinsdag 25 oktober 2022

De gemeente moet een veilige en fijne woonomgeving zijn voor iedereen. Op vrijdag 7 oktober zijn er 7 woningen gecontroleerd op inschrijving en woonomstandigheden zoals de brandveiligheid.

Wat heeft het opgeleverd?

Uit de controles blijkt het volgende:

• De woonomstandigheden van de huurders zijn redelijk goed op orde.
  • De brandveiligheid bij enkele woningen was niet op orde; dit is meteen opgelost.
  • Een 10-tal personen stonden niet ingeschreven bij de gemeente; er is geadviseerd om dat wel te doen.

Bij een controle letten wij op de volgende voorwaarden:

• Er mogen maximaal 4 personen in een woning wonen, die geen gezamenlijk huishouden vormen.
  • We controleren op brandveiligheid. Denk hierbij aan de aanwezigheid en werking van rookmelders, het keuren van blustoestellen maar ook op brandgevaarlijke situaties die kunnen ontstaan bij verkeerd gebruik van stekkerdozen.
  • Adressen komen in beeld door meldingen of klachten die wij ontvangen, het aantal inschrijvingen of het vaak wisselen van inschrijvingen op een adres en verschillende nationaliteiten en geboortejaren op een adres.

Onderzoek

Onderzoekers van het SENTINEL projectteam waren aanwezig bij deze controle. Zij zijn bezig met het ontwikkelen van een monitor, die de aard en omvang van (ernstige) benadeling en uitbuiting van arbeidsmigranten in kaart kan brengen. De onderzoekers proberen hiermee de controleteams te ondersteunen.