Natuurbeheer van de Langvennen, de Hoberg en het Oud Meer

Dinsdag 5 juli 2022

De heideterreinen rondom de Langvennen, Hoberg en het Oud Meer zijn een belangrijk onderdeel van de natuur in Brabant. Helaas hebben de flora en fauna in deze gebieden het om verschillende redenen vaak moeilijk. Schapenbegrazing kan helpen om deze heidesoorten te behouden voor de toekomst.

Best en Son en Breugel slaan de handen ineen om de natuur te herstellen

Omdat de problematiek niet bij de gemeentegrens stopt, besloten Best en Son en Breugel de handen ineen te slaan. Dat resulteerde in een natuurherstelproject ‘Ontwikkelingsimpuls van de heideterreinen van de Langvennen, Hoberg en het Oud Meer’. Dit project start binnenkort en is mede mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van de provincie Noord-Brabant. Vanaf deze lente helpen de schapen van ‘De Lachende Ooi’ 4 jaar lang om de balans in deze bijzondere heidegebieden terug te brengen.

De schaapskudde helpt om de flora en de fauna in het gebied te herstellen

Schapen dragen bij aan het realiseren van meerdere doelen. De kudde zorgt bijvoorbeeld dat de heide weer voldoende ruimte krijgt om te kunnen groeien en te verjongen. Ook zorgt het voor meer variatie in de vegetatiestructuur en draagt het bij aan een grotere diversiteit aan plant- en diersoorten.

De herder hoedt de kudde zodat bepaalde stukken meer aandacht krijgen

Voor de begrazing maken we gebruik van een ‘gescheperde schaapskudde’. Dat betekent dat de herder de schapen hoedt met behulp van zijn hond(en). Hierdoor kan hij de kudde door het terrein sturen zodat de stukken met de meeste vergrassing de meeste aandacht krijgen.

Neem deel aan de veldexcursie op zaterdag 23 juli

Op zaterdag 23 juli is er een veldexcursie bij het Oud Meer in Son en Breugel. Tijdens deze excursie geven medewerkers van de Bosgroep Zuid Nederland uitleg over de geschiedenis en het natuurbeheer van de Langvennen, de Hoberg en het Oud Meer. Ook nemen we een kijkje bij de grazende schaapskudde en vertelt de herder meer over schapenbegrazing in het heidelandschap.

Meld u aan via e-mail

De excursie start om 10.00 uur vanaf de parkeerplaats bij de Carpoolplaats A50 naast het scoutinggebouw van Dutmella. We verwachten rond 12.00 uur terug te zijn. Wilt u meedoen aan deze excursie? Stuur dan een e-mail naar Bosgroep Zuid Nederland. Er is ruimte voor maximaal 40 deelnemers.