Voorlopige stop grootverbruik-aansluitingen elektriciteitsnet

Woensdag 22 juni 2022

In Brabant en Limburg worden voorlopig geen nieuwe bedrijven meer aangesloten op het elektriciteitsnet. Dat geldt zowel voor de afname van stroom als voor het opwekken. Ook voor bestaande bedrijven die een zwaardere aansluiting willen, is geen ruimte meer. Het hoogspanningsnet in beide provincies zit vrijwel aan de maximale capaciteit. Dit hebben netwerkbeheerders TenneT en Enexis op 8 juni 2022 bekendgemaakt. Het is nog niet bekend tot wanneer de stop geldt. De provincie en de Rijksoverheid staan in contact met de netwerkbeheerders om tot een oplossing te komen.

Tips voor bedrijven die een nieuwe of zwaardere aansluiting nodig hebben:

• Heeft u al een bestaande aansluiting en gaat u bijvoorbeeld verbouwen? Meld dan uw bestaande aansluiting niet af. Zo voorkomt u dat u onderaan een wachtlijst komt.
  • Onderzoek of u mogelijk vooruit kunt met een aansluiting tot en met 3 x 80 Ampère. Dat is nog wel mogelijk; de stop op nieuwe aansluitingen geldt alleen voor grootverbruik.
  • U kunt verschillende maatregelen treffen om het energieverbruik van uw nieuwe aansluiting te verminderen. Denk aan isolatie en zonnewering om de airco of warmtepomp zuiniger te laten werken. Of zonnepanelen met accu om opgewekte energie op te slaan voor gebruik in uw bedrijf of teruglevering in daluren.
  • Mogelijk kunt u subsidie aanvragen om uw energiebehoefte terug te brengen tot een aansluiting tot maximaal 3 x 80 Ampère. Bij RVO kunt u subsidie aanvragen voor duurzame energieproductie en klimaattransitie én voor het inhuren van een adviseur voor een MKB-energieadvies op maat.

Bezoek voor meer informatie de website van Enexis en hun pagina met antwoorden op veelgestelde vragen.