Hulp voor Oekraïne

Dinsdag 8 maart 2022

Iedereen maakt zich zorgen om de gevaarlijke en onrustige situatie in Oekraïne. Vanuit allerlei hoeken wordt er hulp aangeboden. Wij krijgen als gemeente veel vragen van inwoners en organisaties over het bieden van hulp en het opvangen van Oekraïners. Gemeente Best waardeert alle lokale initiatieven. Hartverwarmend hoe iedereen klaar wil staan voor inwoners van Oekraïne. Hieronder leest u meer informatie over wat u kunt doen.

Website gemeente

Op deze pagina leest u meer over initiatieven die hier lokaal worden genomen en wat gemeente Best doet voor vluchtelingen uit Oekraïne.

Landelijke pagina

Op de landelijke startpagina van de Rijksoverheid vindt u relevante informatie over de situatie in de Oekraïne en de gevolgen voor Nederland.

Vraag en aanbod

Veel Nederlanders willen onderdak bieden aan een vluchteling, vrijwilligerswerk doen of spullen brengen. Allerlei hulporganisaties en overheidsinstanties maken hier nu afspraken over en zetten de bijbehorende logistiek op.

Zodra de eerste Oekraïense vluchtelingen in een opvanglocatie terechtkomen, wordt duidelijk waar zij precies behoefte aan hebben. VluchtelingenWerk vermeldt op haar website waar u met vraag en aanbod terecht kan. Ook vindt u hier actuele informatie over de opvang van Oekraïners.

Opvang en voorzieningen voor Oekraïners

Oekraïense vluchtelingen mogen, in tegenstelling tot andere vluchtelingen, zonder visum legaal in Nederland blijven. Het is daarom voor de meeste Oekraïners niet nodig om asiel aan te vragen. Het organiseren van de opvang van Oekraïners is daarom op veel vlakken anders dan voor andere vluchtelingen. Overheidsinstanties en hulporganisaties maken de komende tijd afspraken over wie welke taak op zich neemt in deze nieuwe situatie. Ook gemeente Best ziet de urgentie én noodzaak om snel te handelen. Daarom verkennen wij op dit moment of er locatie(s) voor tijdelijke noodopvang geschikt zijn of gemaakt kunnen worden.