Wat doet de gemeente met een gevonden paspoort of ID-kaart

Dinsdag 1 maart 2022

Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen. Identiteitsfraude wilt u echt niet! Om dat te voorkomen, is de gemeente verplicht een gevonden paspoort of ID-kaart meteen te vernietigen. Vervelend voor de eigenaar, maar wij doen dat voor ieders veiligheid!

Veiligheid voorop

Sinds november 2016 mag de gemeente gevonden paspoorten of ID-kaarten niet meer teruggeven aan de eigenaar. Dit is het gevolg van een aantal maatregelen die het Rijk heeft genomen om fraude met paspoorten en ID-kaarten tegen te gaan.