ID-kaart opgehaald tussen 4 januari en 17 maart 2021? Laat deze vervangen

Donderdag 25 maart 2021

Heeft u tussen 4 januari en 17 maart 2021 een nieuwe Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart) opgehaald bij de gemeente? Dan kunt u een afspraak maken om deze kosteloos te vervangen.

Wat is er aan de hand?

Met de ID-kaart zelf is niets aan de hand. U kunt de ID-kaart gewoon gebruiken om uzelf veilig te identificeren en binnen Europa te reizen. Deze ID-kaart heeft een extra functie: de inlogfunctie. Daarmee kunt u inloggen op bijvoorbeeld een website van de overheid of van een zorginstelling. Helaas hebben we gemerkt dat er na het activeren van de inlogfunctie een storing in de chip ontstaat. Hierdoor kan het zijn dat een documentscanner de ID-kaart niet goed kan uitlezen. Bijvoorbeeld bij een bank of ziekenhuis, als ze gebruik maken van een documentscanner. 

Wat kunt u doen?

Let op: dit geldt alleen voor mensen die tussen 4 januari en 17 maart 2021 hun identiteitskaart ophaalden bij de gemeente. U activeerde de inlogfunctie op uw ID-kaart met de pincode die u per brief heeft ontvangen. Dit betekent dat uw ID-kaart een storing kan geven als een documentscanner deze uitleest. Wij vragen u daarom om uw huidige ID-kaart te laten vervangen door een nieuwe ID-kaart. Vervangen kan tot uiterlijk 1 september 2022 en is gratis. Maak een afspraak bij de gemeente om een nieuwe ID-kaart aan te vragen en neem uw huidige ID-kaart en een recente pasfoto mee. Als u de nieuwe ID-kaart heeft ontvangen, dan krijgt u een nieuwe brief met pincode van DigiD waarmee u de inlogfunctie van uw nieuwe ID-kaart kunt activeren. 

Om RSS-feeds te kunnen lezen, heeft u een RSS-reader nodig. Via een RSS-reader kunt u zich dan abonneren op onze feed. Nieuwsarchief in RSS