Vrijwilligers gezocht als tuinklimaatcoach

Dinsdag 16 mei 2023

Wilt u meehelpen bij het vergroten van de kennis van inwoners over klimaatadaptie en het vergroten van de biodiversiteit in hun eigen tuin? Best telt veel vrijwilligers die zich inzetten voor ons groen; bedankt daarvoor! Sluit u als Tuinklimaatcoach aan bij onze lokale vrijwilligers? Zo kunnen we samen de inwoners van Best motiveren en ondersteunen om tuinen te vergroenen.

Wilt u Tuinklimaatcoach worden?

Zet u zich graag in voor natuur, biodiversiteit en klimaatadaptatie? Bent u misschien zelfs aangesloten bij een natuurvereniging als het IVN? Word dan Tuinklimaatcoach! U wordt tussendoor ondersteund en er is een terugkomavond voor alle coaches. Interesse? Stuur een mailtje naar tuinklimaatcoach@orbis.nl en Orbis neemt snel contact met u op. Als Tuinklimaatcoach draagt u bij aan de vergroening van onze gemeente.

Een coach bij u in de tuin?

Wilt u uw tuin graag groener maken, uw regenwater hergebruiken of de tuin geschikter maken voor dieren? Maar weet u niet goed hoe? Dan kan een Tuinklimaatcoach u hierin adviseren. Meld u vast aan via Orbis. Nadat u zich aangemeld heeft, maakt de coach een afspraak met u voor een bezoek aan uw tuin. Samen bekijken jullie de mogelijkheden en uw wensen. De coach stuurt na afloop een verslagje met alle maatregelen die besproken zijn. Hiermee kunt u zelf aan de slag (of u kunt een hovenier inhuren).

Wateroverlast voorkomen

Minder tegels en meer beplanting in de tuin werkt verkoelend en leidt tot minder wateroverlast. Regenwater kan namelijk beter de grond in zakken en planten houden het water vast met hun wortels. Zo verdwijnt er minder regenwater in het riool en voorkom je wateroverlast na hevige regenbuien. Door bijvoorbeeld het afkoppelen van je regenpijpen en het aanleggen van een sedumdak(je) kan je bijdragen aan het verminderen van de gevolgen van klimaatverandering.

NK Tegelwippen

De gemeente Best doet mee met het NK tegelwippen. Iedereen kan meedoen door tegels te wippen in de eigen voor-, achter-, of geveltuin. Tot 31 oktober komen er verschillende acties. Houd Groeiend Best en de kanalen van de gemeente in de gaten voor aankomende tegelwip-acties. En meld uw aantal gewipte tegels.