Illegaal afschieten van dieren in Best en Oirschot

Dinsdag 25 april 2023

Het illegaal afschieten van dieren komt steeds vaker voor in Nederland. 9 op de 10 natuurtoezichthouders zegt in de afgelopen 2 jaar wildstroperij te hebben geconstateerd, bijna de helft zelfs meerdere keren. Dat blijkt uit een enquête van het NPO Radio 1-programma Het Misdaadbureau (Omroep WNL) onder 10-tallen leden van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Natuurtoezicht. (Bron ANP, 24 maart 2023)

Ook in Best en Oirschot

Helaas komen dit soort trieste praktijken ook voor in Oirschot en Best. Onze handhavers hebben de indruk dat de stroperij de afgelopen jaren zelfs is toegenomen. De afgelopen maand kwamen, dankzij ingekomen meldingen, 2 gevallen van grove stroperij aan t licht. Het gaat hier om reeën die slachtoffer zijn geworden van stroperij door het gebruik van luchtdrukgeweren. Beide gevallen zijn in onderzoek door politie en groene Boa’s.

Meld stroperij

Hebt u informatie die van belang kan zijn voor dit onderzoek of wilt u anderszins informatie kwijt over vermeende stroperij? Neem dan contact op met de groene boa van de gemeenten Best of Oirschot. Dit kan via toezichthandhaving@gembest.nl of info@oirschot.nl. Handhaving op wildstroperij heeft altijd prioriteit. Melding doen is zeker niet zinloos want gelukkig zijn er de afgelopen jaren ook lokale en regionale successen te vieren als het gaat om de aanpak hiervan.