Stand van zaken informatiebeveiliging en privacy 2021

Dinsdag 21 juni 2022

Als gemeente hebben we een grote verantwoordelijkheid als het gaat om informatieveiligheid. Informatieveiligheid bestaat uit informatiebeveiliging en privacy. We werken namelijk veel met uw informatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan persoonsgegevens.

Positief beeld over informatieveiligheid

Om na te gaan hoe veilig informatie bij ons is, vinden er jaarlijks (verplichte) onderzoeken op diverse onderdelen plaats. Het college legt aan de gemeenteraad en diverse toezichthouders verantwoording af over de uitkomsten van deze onderzoeken, zo ook over 2021. Het beeld dat uit de diverse onderzoeken naar voren komt, is positief.

Het grootste risico is de medewerker

Het grootste risico in informatiebeveiliging blijft de mens, in dit geval de medewerker. Daarom streven we ernaar om het bewustzijn binnen alle lagen van de organisatie te verbeteren. Het is van groot belang dat iedereen die met vertrouwelijke gegevens werkt, bewust is van de mogelijke risico’s en daarnaar handelt.

Daarom willen we de hele organisatie bewust(er) maken over informatieveiligheid

De komende jaren blijven we werken aan het verbeteren van informatieveiligheid en gaan we voor een groter en beter bewustzijn. Dit doen we door meer structuur aan te brengen in het bepalen en uitzetten van maatregelen. Daarnaast gaan we data nog meer classificeren en zorgen we voor verdere professionalisering en bewustwording van de gehele organisatie als het gaat om informatieveiligheid. Nieuwe en bestaande processen en systemen geven we vorm met informatiebeveiliging en privacy als vereiste (security & privacy by design).