Wijzigen of inzien persoonsgegevens BRP
De gemeente Best registreert uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Soms wilt u weten wie uw gegevens heeft ontvangen, een fout laten corrigeren of voorkomen dat bepaalde organisaties uw gegevens krijgen. Op deze pagina leest u hoe u dat regelt.
AVG of BRP: wat is het verschil?
U heeft recht op inzage, correctie of verwijdering van uw persoonsgegevens. Dit staat in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dit is iets anders dan een verzoek op basis van de Basisregistratie Personen (BRP).
- Een AVG-verzoek gaat over welke gegevens een organisatie van u heeft, waarom ze die gebruikt en met wie ze worden gedeeld.
- Een BRP-verzoek betreft uw officiële persoonsgegevens bij de gemeente, zoals naam, adres en geboortedatum.
Inzageverzoek BRP
Wilt u weten aan wie de gemeente uw persoonsgegevens uit de BRP heeft verstrekt? Vraag dan een Inzageverzoek aan.
Direct een Inzageverzoek aanvragen (Deze link gaat naar een externe website)
Voorwaarden
- U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Best.
- U mag alleen uw eigen gegevens inzien en die van uw minderjarige kinderen.
- Bent u onder curatele gesteld? Dan mag uw curator uw gegevens inzien zonder machtiging.
Hoe kan ik mijn gegevens inzien?
- Log in op MijnOverheid (Deze link gaat naar een externe website) met DigiD. Onder ‘Persoonlijke gegevens’ ziet u hoe u en uw kinderen geregistreerd staan.
- U kunt ook een uittreksel uit de BRP aanvragen bij de gemeente Best.
Afspraak op het gemeentehuis
Wilt u liever langskomen? Bel dan naar 14 0499 om een afspraak te maken.
Kosten
Het inzien van uw gegevens is gratis.
Termijn
U ontvangt binnen 4 weken een reactie op uw aanvraag.
Meer informatie
- Bekijk de lijst van BRP-gebruikers op de website van RIVG (Deze link gaat naar een externe website).
- Lees op Rijksoverheid.nl (Deze link gaat naar een externe website) welke instanties uw gegevens mogen ontvangen.
Correctieverzoek BRP
Ziet u een fout in uw persoonsgegevens? Vraag dan een Correctieverzoek aan. Wij passen uw gegevens aan als ze niet kloppen.
Direct een Correctieverzoek aanvragen (Deze link gaat naar een externe website)
Voorwaarden
- U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Best.
- U mag alleen uw eigen gegevens wijzigen en die van uw minderjarige kinderen.
- U moet met officiële documenten aantonen wat de juiste gegevens zijn.
Hoe kan ik een Correctieverzoek aanvragen?
U kunt eenvoudig online een Correctieverzoek aanvragen via bovenstaande knop. Voeg bij uw online verzoek:
- Een bewijs van de foute gegevens toe (bijvoorbeeld een brief met een foutieve naam).
- Een bewijs van de juiste gegevens toe (bijvoorbeeld een geboorteakte of echtscheidingsdocument).
Afspraak op het gemeentethuis
Wilt u liever langskomen? Maak een afspraak (Deze link gaat naar een externe website) voor het inleveren van brondocumenten. Neem mee:
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Bewijs van de foute gegevens.
- Bewijs van de juiste gegevens.
Eisen aan documenten
- Documenten moeten in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn.
- Zijn ze in een andere taal? Laat ze dan vertalen door een beëdigd vertaler.
- Sommige buitenlandse documenten moeten gelegaliseerd worden of een apostille hebben. Lees meer op NederlandWereldwijd (Deze link gaat naar een externe website).
Kosten
Het aanpassen van uw gegevens is gratis
Termijn
- U ontvangt binnen 4 weken een reactie.
- Gaat het om uw burgerlijke staat of nationaliteit? Dan kan de termijn met 8 weken worden verlengd.
- Verwijderen van gegevens vóór adoptie of geslachtsverandering gebeurt binnen 4 weken.
Duurt deze termijn te lang? Bijvoorbeeld omdat u boetes krijgt door de foute gegevens? Vraag hulp bij het Meldpunt fouten in overheidsregistraties (Deze link gaat naar een externe website).
Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen of intrekken
Wilt u niet dat bepaalde organisaties uw persoonsgegevens ontvangen? Vraag dan geheimhouding aan. Dit heet verstrekkingsbeperking.
Voorwaarden
- U bent 16 jaar of ouder en staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Best.
- U kunt geheimhouding aanvragen voor uzelf en die van uw minderjarige kinderen als zij op hetzelfde adres wonen.
- Een gezaghouder kan een verzoek van een kind van 16 of 17 jaar ongedaan maken.
Afspraak op het gemeentehuis
Wilt u liever langskomen? Maak dan een afspraak (Deze link gaat naar een externe website). Zorg dat u een geldig identiteitsbewijs meeneemt.
Wat gebeurt er na geheimhouding?
- Overheidsinstanties kunnen uw gegevens soms toch opvragen.
- Vraagt een verplichte derde (zoals een notaris) uw gegevens op? Dan vraagt de gemeente eerst of u bezwaar heeft.
- SILA en vrije derden krijgen uw gegevens standaard niet.
- De gemeente verstrekt nooit gegevens aan commerciële partijen of particulieren.
Kosten
Het aanvragen of intrekken van geheimhouding is gratis.
Termijn
U ontvangt binnen 4 weken een reactie op uw verzoek.
Vragen?
Heeft u nog vragen? Of wilt u graag meer informatie over dit onderwerp? Neem dan gerust contact op met de gemeente. U kunt vragen naar een medewerker van de afdeling Burgerzaken.