Orange the World

Dinsdag 28 november 2023

Gemeente Best is #medestander in de strijd tegen geweld tegen vrouwen en sluit zich aan bij de internationale campagne van de Verenigde Naties, Orange the World. Vanaf 24 november kleurt het gemeentehuis oranje en wappert de vlag van Orange the World.

‘Geweld hoort niet thuis in deze wereld’

Op vrijdag 24 november verwelkomde wethouder Zeeman 20 (oud-)bewoonsters van Blijf van mijn Lijfhuizen. Gezamenlijk hebben zij een boom geplant in de Koetshuistuin. Deze boom staat symbool voor bescherming, groei, kracht, persoonlijke ontwikkeling en karakter. De voormalige bewoonsters benadrukten dat het planten van deze boom hen kracht gaf. Het jaarlijkse zien groeien van de boom reflecteert hun eigen groei. Vervolgens hesen ze de welbekende Orange the World vlag bij het gemeentehuis. Het is van groot belang om aandacht te schenken aan dit onderwerp en te laten zien dat we als gemeenschap partners zijn in de strijd tegen geweld jegens vrouwen en meisjes.

'Geweld hoort niet thuis in deze wereld en zeker niet in Best', stelt het college. Daarom droegen zij op 24 november een oranje pin om dit standpunt te onderstrepen.

Jaarlijkse campagne

Wereldwijd krijgt 1 op de 3 vrouwen te maken met geweld. In Nederland is dat zelfs 45 procent van de vrouwen en meisjes. Om daar aandacht voor te vragen, is 25 november door de Verenigde Naties benoemd als de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. Op deze dag start de jaarlijkse campagne Orange the World, tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. De campagne duurt tot 10 december, en de tussenliggende dagen zijn de wereldwijde ‘16 Dagen van Actie tegen Geweld tegen Vrouwen’.