College stemt in met sluitende begroting 2024

Dinsdag 26 september 2023

Het college van burgemeester en wethouders stemde in met de concept programmabegroting 2024, maar maakt zich tegelijkertijd zorgen. De begroting 2024 is het huishoudboekje van de gemeente. Dit boekje laat de verwachte inkomsten en uitgaven zien voor volgend jaar. Voor 2024 en 2025 is de begroting sluitend, maar de jaren 2026 en 2027 zijn niet (meer) sluitend.

De zorgen om de financiële situatie op langere termijn betekent dat nu al keuzes moeten worden gemaakt. Ook de gemeente Best heeft namelijk te maken met de gevolgen van forse prijsstijgingen, dat meer taken naar de gemeenten komen maar met onvoldoende middelen van het Rijk en dat volledige compensatie van het Rijk achterwege blijft. Dit betekent dat het college adviseert aan de raad om terughoudend te zijn met investeringen op de lange termijn.

Zorgvuldig afwegen

Gemeente Best is een ambitieuze gemeente. Dat is voor u als inwoner of ondernemer goed nieuws. Maar ambities kosten geld. En het huishoudboekje laat op de langere termijn zien dat er meer geld uitgaat dan dat binnenkomt. De raad moet dus keuzes maken voor zowel de korte als de lange termijn en moet deze continue blijven afwegen om de diverse belangen in het vizier te houden.

Gemeenteraad

Op 9 oktober lichten de wethouders de begroting toe aan de raad. Vervolgens neemt de gemeenteraad op 6 november een besluit over de begroting. Beide bijeenkomsten kunt u volgen via de website best.notubiz.nl.

Zelf de begroting 2024 inzien?

Bekijk de begroting op onze website.