Verbouwing naar een ‘toekomstbestendige’ bibliotheek Raadhuisplein

Dinsdag 11 juli 2023

De afgelopen maanden werkten medewerkers van de Bibliotheek Best samen met de gemeente Best aan een plan om een toekomstbestendige bibliotheek te realiseren. Een toekomstbestendige bibliotheek is niet alleen een gebouw wat aan alle verduurzamingseisen voldoet. Het is ook een plek waar inwoners boeken kunnen lenen, cursussen kunnen volgen, waar lezingen worden gehouden en waar inwoners terecht kunnen voor extra begeleiding in bijvoorbeeld lezen.

Naar verwachting heeft Best een duurzame bibliotheek in mei 2024

De gemeente keurde het plan goed. Dit betekent dat het pand waar de Bibliotheek Best in zit, verbouwd en duurzamer wordt. De werkzaamheden starten in september 2023 en duren naar verwachting tot mei 2024. In de tussentijd is de bibliotheek gewoon open, maar dan op de tijdelijke locatie aan de Boterhoek 179-181. Een mooie locatie in het centrum met voldoende parkeermogelijkheden, zodat iedereen er met elk gewenst vervoer naar toe kan gaan.

Een tijdelijke locatie voor in de tussentijd

De tijdelijke locatie is kleiner dan de huidige locatie. Lezingen en cursussen worden in andere locaties gegeven, zoals bij basisschool de Heydonck of Best Duurzaam. Na de verbouwing zien en ervaren de bezoekers een eigentijdse, moderne bibliotheek met een beter gebruik van de ruimtes. Zo komen er aparte ruimtes voor de cursussen en spreekkamers voor vragen over digitale zaken.

2 vliegen in 1 klap

Het pand hiernaast, Hartenvier 2 waar Mindequipment zit, wordt ook duurzamer gemaakt. De werkzaamheden aan het pand van Mindequipment duren ongeveer 4 tot 5 maanden vanaf september dit jaar. Voor Mindequipment wordt andere huisvesting gezocht binnen het eigen vastgoed van de gemeente.

Investering voor duurzame gebouwen

Voor de verbouwing, de verduurzaming van de bibliotheek en de verduurzaming van Mindequipment is een extra budget aangevraagd bij de gemeenteraad van € 1.543.000,-. Na realisatie van het project zijn beiden panden een Bijna Energie Neutraal Gebouw (BENG). Hiermee voldoen ze aan de gestelde normen.