5 tuinklimaatcoaches gaan aan de slag!

Dinsdag 27 juni 2023

Onlangs zijn 5 tuinklimaatcoaches opgeleid om hun buurtgenoten te adviseren over biodiversiteit en klimaatadaptie. Ze staan te trappelen om bij inwoners van de gemeente Best op bezoek te gaan. Met het advies kunnen bewoners aan de slag om zelf hun tuin groener te maken.

Een coach bij jou in de tuin?

Wil je je tuin graag groener maken, je regenwater hergebruiken of de tuin geschikter maken voor dieren? Maar weet je niet goed hoe? Dan kan een tuinklimaatcoach je hier kosteloos verder in adviseren. Meld je hier aan. Na aanmelding maakt de coach een afspraak met je voor een bezoek aan je tuin. Samen bekijken jullie de mogelijkheden en je wensen. De coach stuurt na afloop een verslagje met alle maatregelen die besproken zijn. Hiermee kan je zelf aan de slag kunt (of je huurt een hovenier in).

Best in actie voor biodiversiteit en klimaatadaptatie

De gemeente houdt rekening met biodiversiteit en klimaatverandering en probeert Best steeds groener te maken. Inwoners kunnen zelf meedoen. Door de tuin groener in te richten, tegels te verwijderen of bijvoorbeeld een regenton te plaatsen. Begin juni organiseerde de gemeente de actie ‘Tegel eruit, plant erin’. En nu de ‘Tuinklimaatcoach’. Een oproep aan aspirant-coaches om zich te melden resulteerde in meerdere aanmeldingen. Orbis heeft inmiddels 5 vrijwilligers opgeleid tot kundige tuinklimaatcoaches. Zij kunnen adviseren in het afkoppelen van regenwater, bedekken van muren met klimplanten, of het aanleggen van een sedumdak(je), om maar enkele voorbeelden te noemen.

Een tuinklimaatcoach aan het woord

Iman Marwan vertelt: 'Ik zet me graag in voor dit project, omdat ik het belangrijk vind om een bijdrage te leveren aan verduurzaming. Ik houd zelf erg van de natuur en vind het leuk om anderen te helpen bewuster om te gaan met hun omgeving. Als tuinklimaatcoach kan ik op een hele laagdrempelige manier concrete oplossingen aandragen. We gaan in gesprek en bekijken samen de mogelijkheden. Dit werkt ook verbindend; samen de wereld een stukje beter maken. Dat voelt goed!'