Gemeente Best pakt identiteitsfraude verder aan

Dinsdag 6 september 2022

De gemeente Best neemt extra maatregelen om identiteitsfraude te voorkomen. Als iemand anders uw identiteit gebruikt, kan dit vervelende gevolgen hebben. Zo kan de identiteitsdief uit uw naam bestellingen plaatsen, een lening aangaan of vervelende berichten op sociale media zetten. Als gemeente willen we onze inwoners hier tegen beschermen.

Een zorgvuldige controle van uw documenten zorgt ervoor dat we misbruik van uw identiteit nog beter kunnen voorkomen. Ook zorgen we de voor de kwaliteit van de gegevens in de basisregistratie personen. Naast de al ingevoerde document- en identiteitscontrole maken we vanaf nu ook gebruik van een gezichtsscanner. Inwoners die persoonlijke documenten zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aan komen vragen of een verhuizing door komen geven, krijgen een gezichtsscan. Deze wordt vergeleken met de foto op het huidige identiteitsdocument.

Waarom doen we dit?

Medewerkers van de gemeente Best zijn opgeleid om identiteitsfraude te herkennen. De gezichtsscanner wordt al door meer gemeenten hierbij ingezet en ziet meer dan het blote oog van medewerkers. Er wordt gecontroleerd of uw unieke gelaatstrekken overeenstemmen met uw pasfoto. De scan draagt dan ook bij aan een nagenoeg zekere identificatie en zorgt voor een snellere documentcontrole. En dat is in uw én ons belang.

Hoe werkt een pasfoto- en gezichtsscanner?

Vraagt u een document aan (bijvoorbeeld paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of uittreksel) of komt u een verhuizing doorgeven, dan vragen we u in een camera te kijken voor een scan van uw gezicht. De scanner vergelijkt uw gezicht met de pasfoto op uw identiteitsdocument. Verandert u uw kapsel of gezichtsbeharing, dan heeft dat geen invloed. Hierdoor weten we zeker dat u, uw pasfoto en uw identiteitsdocument bij elkaar horen.

Hoe zit het met privacy?

De gegevens van de scans worden niet bewaard. De gemeente deelt deze gegevens niet met andere organisaties. We gebruiken de gegevens alleen als bewijs, in geval van fraude of als we een vermoeden van fraude hebben.

Meer weten hoe u fraude kunt voorkomen?

Op de website van Rijksoverheid vindt u meer informatie over het voorkomen van fraude.