Vanaf 1 juli zijn rookmelders verplicht

Dinsdag 14 juni 2022

Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om in iedere woning in Nederland rookmelders op te hangen. Deze verplichting bestaat al langer voor nieuwbouwwoningen, maar gaat nu dus ook gelden voor bestaande bouw. Ook als u in een huurhuis woont is het straks verplicht om rookmelders te installeren. De verplichting om de huurwoning te voorzien van de nodige rookmelders ligt bij de verhuurder. Doet u dit als verhuurder niet? Dan riskeert u een boete van de gemeente. Daarnaast kan een verzekeraar besluiten niet uit te keren na brand in een huis zonder of met te weinig rookmelders.

Minder slachtoffers

In Nederland vinden ruim 100.000 woningbranden per jaar plaats, waarbij veel gewonden vallen en dodelijke slachtoffers te betreuren zijn. Het verplichten van rookmelders is dan ook een stap die de overheid zet om deze aantallen terug te brengen.

Hoeveel rookmelders zijn verplicht?

In het Bouwbesluit van de gemeente is vastgelegd dat u een rookmelder dient te installeren op elke woonverdieping in uw huis én in besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt. Heeft u een studentenhuis in uw beheer? Dan geldt dat iedere studentenkamer een eigen rookmelder moet hebben.

Wat is nu eigenlijk een vluchtroute?

“Een vluchtroute is de loopafstand van een verblijfsruimte tot aan een uitgang van de woning.” Deze route mag in principe niet meer dan 20 meter bedragen en moet rookvrij zijn. Met andere woorden: het is de kortste weg (minimaal 0,85 meter breed) om veilig naar buiten toe te gaan. Een vereiste aan de uitgang is wel dat het leidt naar open terrein. Een balkon of een afgesloten achtertuin wordt hier dus niet toe gerekend.

De overloop, de gang en de hal maken in de meeste woningen deel uit van de vluchtroute. Moet u ook door de bijkeuken heen om buiten te komen? Dan dient u ook hier een rookmelder op te hangen. In grotere woningen bedraagt de vluchtroute vaak meer dan 20 meter. Dit maakt het verplicht om op deze route meerdere rookmelders aan te brengen.

Waar bevestigt u een rookmelder?

De beste plek voor een rookmelder is tegen het plafond. Bevestig een rookmelder op elke verdieping, bijvoorbeeld op de overloop, op de gang of in de hal. Vergeet ook de slaapkamers niet, zo wordt u gewekt als er brand uitbreekt in de slaapkamer. Er zijn ook plekken waar u geen rookmelder hoeft op te hangen. Bijvoorbeeld in de keuken, de badkamer en de garage. In de keuken gaat een rookmelder te snel af, wanneer u aan het koken bent bijvoorbeeld. Plaats een rookmelder nét buiten de keuken. Ook op warme plekken, bijvoorbeeld in de buurt van radiatoren en verwarmingsbuizen kunt u beter geen rookmelder hangen.

Meer informatie

Naast het installeren van rookmelders zijn er ook nog andere stappen die je kunt ondernemen om de brandveiligheid van uw huis te vergroten. Lees meer hierover of bekijk de tips.