Crisisnoodopvang sporthal Naestenbest

Vrijdag 22 juli 2022

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft een groot tekort aan opvanglocaties. Het aanmeldcentrum in Ter Apel loopt over. Alle gezochte oplossingen, leidden niet tot een situatie die onder controle is. Gemeente Best is een sociale gemeente, daarom heeft het bestuur besloten om vermoedelijk vanaf 2 augustus vluchtelingen op te vangen in sporthal Naestenbest. Het gaat om maximaal 120 vluchtelingen voor drie weken.

Burgemeester Hans Ubachs: ‘’Het gemeentebestuur voelt zich uit menselijk oogpunt geroepen een bijdrage te leveren aan de crisissituatie rondom het opvangen van vluchtelingen. Elke gemeente heeft een verplichting om mee te werken aan een (tijdelijke) oplossing hiervoor. Wij gaan niet afwachten tot wij als gemeente opgeroepen worden om een locatie in te richten maar zijn zelf actief aan de slag gegaan. Samen moeten wij ervoor zorgen dat wij deze vreselijke situatie onder controle krijgen. Ik ben op een gepaste manier tevreden dat wij deze opvang kunnen realiseren.’’

Tijdelijke crisisnoodopvang

De vluchtelingen worden vermoedelijk vanaf 2 augustus voor een periode van drie weken opgevangen. We noemen dit ‘crisisnoodopvang’. Daarover zijn landelijk afspraken gemaakt. Na deze periode gaan de vluchtelingen naar een andere opvanglocatie van het COA. De opvanglocatie in sporthal Naestenbest breken wij dan weer af, maken wij schoon en gebruiksklaar.

Waarom deze locatie?

In 2015 heeft de gemeente Best ook vluchtelingen opgevangen in sporthal Naestenbest. Er is nu weer gekozen voor deze sporthal, omdat deze hal goed bereikbaar is en per direct beschikbaar. Daarnaast is het eigendom van de gemeente en in deze zomerperiode wordt er minder gebruik gemaakt van de sporthal. De locatie is groot genoeg om een dergelijke groep te kunnen opvangen.

Op de hoogte blijven

Wij houden u op de hoogte via onze website. Hier leest u de actuele informatie en veelgestelde vragen.