Populierenhout krijgt een nieuw leven

Woensdag 12 april 2023

De Levensboom is het sluitstuk van 3 kunstwerken die in Best zijn geplaatst als onderdeel van het regionale kunstroutenetwerk en het Living Lab productieve natuur van de Landschapstriënnale 2021. De kunstwerken zijn verschillend, maar vertellen samen wel hetzelfde verhaal. De werken ‘Groen Goud’, ‘Boompijl’ en ‘De Levensboom’ hebben allemaal een link met de populier en vertellen het verhaal over het verleden en heden van Best.

De Levensboom is inmiddels geplant en aan het kunstwerk zelf wordt nu hard gewerkt. Om kinderen te betrekken bij het project is educatief materiaal ontwikkeld. Daarvoor heeft de Brabantse Populierenvereniging contact opgezocht met Tuurlijk. Tuurlijk is het team van sport- en cultuurcoaches voor alle Bestenaren. Tuurlijk wil alle Bestenaren in beweging krijgen, niet alleen op fysiek vlak maar ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en een flexibele geest. Dat kan zijn door sport-, wijk- of culturele activiteiten op scholen, op straat of bij de verschillende verenigingen in Best.

Knipoog naar Van Gogh

De afgelopen weken is er op verschillende basisscholen in Best in de groepen 4, 5 en 6 hard gewerkt samen met gastdocent Jet Sterrenburg.  Zo hebben zij veel geleerd over de populier en de link gelegd naar de Levensboom. Een resultaat van al dat harde werken is een groot schilderij opgebouwd uit populierenhouten plankjes. Deze is nu te zien in het gemeentehuis gedurende de maand april, speciaal ter ere van klompenmaand.

Het schilderij is in samenwerking met Stichting Brabantse Klomp en de Brabantse Populierenvereniging tot stand gekomen. Dit met een knipoog naar de schilder Vincent van Gogh, die zich in zijn werk heeft laten inspireren door het populierenlandschap. Een reden dat de Brabantse Populieren Vereniging ook partner is van het Van Gogh Nationaal Park.

Brabantse Populieren Vereniging en Buitenplaats Campus Westerwind

De Populieren Vereniging zet zich in voor behoud van het populierenlandschap. Campus Westerwind is een atelier waar allerlei creatieve activiteiten en workshops plaatsvinden. Het doel is meer lesmateriaal te ontwikkelen waar docenten zelf mee aan de slag kunnen. Daar hoort een uitstapje naar de Scheeken dan vanzelfsprekend bij. Ook voor het voortgezet- en beroepsonderwijs wordt materiaal ontwikkeld om de producttoepassingen van populierenhout in kennis en vakmanschap te kunnen door ontwikkelen. Verschillende omliggende gemeenten hebben al hun interesse getoond.

Foto's: Jet Sterrenburg