Project Leefsamen

Dinsdag 4 april 2023

Begin maart startten we het project Leefsamen. Alle zelfstandig wonende 65+’ers in onze gemeente informeerden we met een brief.

Veiliger voelen in eigen woning

Gebeurt er iets? Denk aan een val, paniek of brand. Dan alarmeren de sensoren het sociale netwerk van buren en familie, zodat ze kunnen komen helpen. Ook krijgen deelnemers een adviesrapport voor hun persoonlijke situatie met tips voor handige aanpassingen in de woning. We werken in dit project samen met de provincie Brabant, partner Akkedeer, woningcorporaties, de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost en de brandweer.

Wethouder en mantelzorger

Inmiddels hebben al ruim 250 mensen een aanmelding gedaan voor project Leefsamen. Zij maken gebruik van het kosteloze aanbod om hun woning te laten voorzien van slimme techniek sensoren. Denk aan een rookmelder, alarmkop en andere sensoren.

De eerste inwoners hebben de slimme sensoren al in huis, zoals mevrouw Zeeman – Leenknegt. Wethouder Véronique Zeeman verraste haar moeder met een presentje bij de installatie van de apparatuur in haar huis. De wethouder is mantelzorger van haar moeder en is onder andere daarom blij met dit project: ‘Het is zo belangrijk dat ouderen veilig zelfstandig kunnen blijven wonen. Deze slimme technieken zorgen voor veiligheid én rust, ook bij de naasten. We ontvingen gelukkig vrijwel alleen maar positieve reacties en dat blijkt ook wel uit het overweldigend aantal aanmeldingen’, aldus wethouder Véronique Zeeman.

Op de foto hieronder ziet u, in willekeurige volgorde, mevrouw Zeeman-Leenknegt, wethouder Véronique Zeeman, Bas van der Kolk (directeur Akkedeer) en Wouter van der Dennen (brandweer) die de eerste rookmelder installeert.