Joe Mann monument (bij het paviljoen)

• kunstenaar: Ad Berntsen
  • oorlogsmonument van baksteen en beton
  • jaar van plaatsing: 1957
  • locatie: Joe Mannweg, bij het paviljoen

Joe Mann monument Joe Mann monument detail

Achtergrond

Het monument bestaat uit 4 betonnen zuilen, bekroond met een beeld van een pelikaan op zijn nest, met jongen. De pelikaan is het christelijke symbool voor totale zelfopoffering. Volgens de legende voedt de vogel haar jongen met haar eigen bloed. Rondom de zuilen is een reliëf van soldaten die rouwen om een soldaat op de grond. De zuilen zijn 6.5 meter hoog.

Joe Mann

Dit monument is een eerbetoon aan de Amerikaanse parachutist Joe Eugene Mann en allen die streden voor de bevrijding van Best. Joe Mann was een Amerikaans soldaat in de Tweede Wereldoorlog. Hij diende gedurende Operatie Market-Garden bij 101e Luchtlandingsdivisie van het Amerikaanse leger en sneuvelde bij de strijd in Best om de brug over het Wilhelminakanaal op 19 september 1944 doordat hij zich opofferde voor zijn medesoldaten. Hij ving met zijn rug de explosie van een granaat op en redde daardoor de levens van zijn kameraden. Voor deze daad kreeg hij postuum de hoogste Amerikaanse militaire onderscheiding: de 'Medal of Honor'. Hij ligt begraven op Greenwood Memorial Terrace in Spokane in de staat Washington (VS).

Het verhaal van Joe E. Mann werd pas later bekend in de regio, door een publicatie van Cees Wittebrood in de 'Bata Koerier' van 22 oktober 1954. Dit was de aanleiding voor de bouw van het Joe Mann-theater en het Joe Mann-oorlogsmonument.

Reliëfs op het monument

De reliëfs op het monument beelden de heldendaad van Joe Mann uit.

• Uiterst links aan de voorzijde is sergeant Bertras afgebeeld. Hij gooit een handgranaat uit de schuilplaats waarin Joe Mann met een aantal gewonden lag.
  • Uiterst rechts staat soldaat Laino afgebeeld die zwaar gewond raakte in zijn gezicht toen een granaat ontplofte op de loop van zijn machinegeweer.
  • Het hoofmotief aan de voorzijde van het monument is luitenant Edward Wierszbowski, die zich over de stervende Joe Mann buigt. De afbeeldingen aan de voorzijde lopen als het ware door in het reliëf rechts van het monument, waarop de gewonde Joe Mann in zijn schuilplaats is afgebeeld. Op dit deel van het monument staat het wapen van de Verenigde Staten (adelaar met wapenschild).
  • Op het kleine reliëf aan de achterzijde staat de H. Odulphus afgebeeld, die voorkomt in het wapen van de gemeente Best.
  • Op het linker gedeelte is soldaat L. Koller afgebeeld, die tijdens zijn slaap door een kogel werd gedood. Verder is daar de adelaar afgebeeld, die in het wapen van de 101e Airborne divisie voorkomt.

Op de voet van het monument is de tekst aangebracht, die ook op 'The Medal of Honor' voorkomt: “Zijn buitengewone voorkomendheid en zijn schitterende gedrag waren een eeuwigdurende inspiratie voor zijn kameraden, voor wie hij zijn leven gaf”.

Het beeld werd ontworpen door de Nijmeegse kunstenaar Ad Berntsen en door de ouders van Joe Mann onthuld op 17 september 1956 in het bijzijn van burgemeester Notermans, de militair attaché van de Amerikaanse ambassade in Den Haag en 13 Amerikanen van het 101-ste Airborne Divisie en vele anderen.