Lees pagina voor

Veelgestelde vragen en antwoorden verkiezingen 2023

Wij beantwoorden graag vragen over de Tweede Kamerverkiezingen. De veelgestelde vragen en antwoorden worden eventueel aangepast en aangevuld. Laatst bijgewerkt: 17 november 2023.

Onderwerpen

Wanneer kunt u stemmen?

U kunt stemmen op woensdag 22 november 2023.

Waar kunt u stemmen?

*Locatie Schoonwoning is minder toegankelijk voor mensen in een scootmobiel. U kunt verderop bij Gymzaal Heivelden terecht

Bij het gemeentehuis is een stemmal aanwezig voor slechtzienden.

Op wie kunt u stemmen?

U ontvangt vóór 14 november 2023 de kandidatenlijst(en) per post. Heeft u na 14 november 2023 geen kandidatenlijst ontvangen, dan kunt u een kandidatenlijst afhalen bij de receptie van het Gemeentehuis, Dorpsplein 2 te Best.

Wat heeft u nodig om te stemmen?

Als u komt stemmen, neemt u mee:

Geldigheid identiteitsbewijs

Uw identiteitsbewijs mag niet langer dan 5 jaar verlopen zijn. Een identiteitsbewijs waarop staat ‘geldig tot 23 november 2018’ of elke andere latere datum kan bij deze verkiezingen gebruikt worden. Denk er wel aan om uw identiteitsbewijs binnenkort te verlengen.

Identiteitsbewijs kwijt of gestolen?

Bent u uw identiteitsbewijs kwijt of is het gestolen? Dan kunt u uw stem uitbrengen door een kopie te laten zien van de verklaring van vermissing die is opgemaakt door de gemeente. Daarnaast moet u een pasje of document met uw naam en foto laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een abonnement of OV-pas.

Nieuwe stempas aanvragen?

Bent u uw stempas kwijt of heeft u geen stempas ontvangen? Vraag dan een nieuwe stempas aan. Doe dit persoonlijk aan de balie van het gemeentehuis. Dit kan nog tot uiterlijk dinsdag 21 november 12.00 uur.

U kunt zelf niet stemmen?

Kunt u niet stemmen op 22 november? Dan kunt u iemand machtigen om voor u te stemmen. De volgende dingen zijn belangrijk als u iemand machtigt:

U kunt iemand op 2 manieren machtigen:

Achterkant stempas invullen

Schriftelijke volmacht

Wilt u stemmen in een andere gemeente?

Dan heeft u een kiezerspas nodig. Deze kunt u nog tot dinsdag 21 november 2023 12.00 uur persoonlijk bij de afdeling Burgerzaken aanvragen. U ontvangt daarna een kiezerspas. Met deze kiezerspas kunt u gaan stemmen in elk stembureau binnen Nederland.

Gaat u in een andere gemeente stemmen? Kijk dan van tevoren goed op hun website bij welke stembureaus u terecht kunt.

Wilt u oefenen met stemmen?

Dat kan. Bekijk deze handige uitleg over het stemmen (Deze link gaat naar een externe website).

Wilt u uitleg in gebarentaal over het stemmen?

Bekijk deze video in gebarentaal (Deze link gaat naar een externe website) over stemmen tijdens verkiezingen.

Waar vind ik de officiële bekendmakingen?

Deze staan op de pagina over de Tweede Kamerverkiezingen op deze website.

Wanneer wordt de uitslag bekendgemaakt?

De stembureaus sluiten op 22 november 2023 om 21.00 uur. Daarna beginnen de stembureauleden met het tellen van de stemmen op partijniveau. Op donderdag 23 november zullen de stemmen centraal geteld worden op de locatie Prinsenhof Best. De voorlopige uitslag publiceren we vrijdag 24 november.

Heeft u verder nog vragen?

Heeft u vragen over de gemeenteraadsverkiezingen, neem dan gerust contact met ons op:

Lees meer over de verkiezingen (Deze link gaat naar een externe website) op de website van de Kiesraad. Of bekijk de informatie op de website van de Rijksoverheid (Deze link gaat naar een externe website).