Nieuwe functie website: informatie lezen in eenvoudige taal

21 april 2026

De websites bestwijzer.nl en gemeentebest.nl hebben een nieuwe functie. U kunt nu kiezen voor eenvoudige taal op pagina’s. Teksten laten voorlezen en vertalen in 30 talen kon al. Met deze extra optie maken we onze informatie nog beter te begrijpen.

Waarom dit handig is

Niet iedereen leest even makkelijk. Soms is luisteren prettiger. Of is Nederlands niet de eerste taal. Met deze functies kan iedere inwoner de informatie gebruiken op een manier die past.

Zo werkt het

Ga naar een willekeurige pagina op bestwijzer.nl (Deze link gaat naar een externe website) of gemeentebest.nl. Klik op de knop voor eenvoudige taal, voorlezen of vertalen. U kunt ook een stuk tekst selecteren en dan kiezen voor de optie 'Eenvoudige tekst'. U kunt ook een stuk tekst selecteren en dan kiezen voor de optie 'Eenvoudige tekst'.