Melding voorgenomen huwelijk of partnerschap

Gaat u binnenkort trouwen of wilt u een geregistreerd partnerschap aangaan? Alvast gefeliciteerd met deze grote stap! Voordat dit feestelijke moment aanbreekt, doet u eerst een melding van voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. In Best kunt u de melding online of op afspraak doen.

Online melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap

Zorg ervoor dat u de benodigde documenten (die onder Meenemen staan) compleet hebt.

Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap

Nadat u de reservering digitaal heeft ingediend, wordt deze beoordeeld. Na akkoord krijgt u een bevestiging dat de datum definitief is vastgelegd.

Melding aan de balie via een afspraak

U kunt ook de melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap in het gemeentehuis komen doen. Maak hiervoor eerst een afspraak.

Afspraak maken

Meenemen

• Uw partner. U moet beiden aanwezig zijn bij de afspraak.
  • Geldig legitimatiebewijs van uzelf.
  • Kopie legitimatiebewijzen van uw getuigen.
  • Geld of bankpas. U betaalt bij de afspraak de kosten voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Let op: Bent u (of allebei) in het buitenland geboren of heeft u in het buitenland gewoond? Dan zijn mogelijk meer documenten nodig. Neemt u in dat geval altijd contact op met de gemeente.

Trouwlocaties en tarieven

Wilt u weten op welke plekken u kunt trouwen en wat de kosten hiervan zijn? U vindt het op de pagina Trouwlocaties en tarieven.

Omzetting geregistreerd partnerschap in een huwelijk

U kunt uw geregistreerde partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kan in elke gemeente in Nederland. In de gemeente Best kunt u de omzetting gratis doen op het gemeentehuis of met een ceremonie tegen betaling. Bij een gratis omzetting is er geen ceremonie en zijn er geen gasten aanwezig.

Wilt u de omzetting graag doen met een ceremonie of op locatie? Dan gelden deze tarieven. Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling burgerzaken.

Gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap

Woont 1 van u beiden in de gemeente Best? Dan is het mogelijk om een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan. Let op: een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap heeft een korte ceremonie en alleen de getuigen mogen aanwezig zijn.

Getuigen

Voor een rechtsgeldig huwelijk of geregistreerd partnerschap is de aanwezigheid van meerderjarige getuigen verplicht. Dit mogen er minimaal 2 en maximaal 4 zijn. De volledige namen van de getuigen moeten worden opgegeven bij de melding.

Naamgebruik

Tijdens het reserveren van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt u beiden aangeven op welke wijze u na de voltrekking officieel aangeschreven wilt worden door diverse landelijke instanties. U regelt dit bij de gemeente waar u ingeschreven bent. Meer informatie hierover staat op de pagina Naamgebruik veranderen.

Muziek

Wilt u muziek tijdens de huwelijksceremonie of de ceremonie voor het geregistreerd partnerschap? Het is mogelijk om maximaal 3 liedjes af te spelen (bij het binnenkomen, bij het tekenen van de akte en bij het naar buiten gaan). Hiervoor kunt u een mobiele telefoon via Bluetooth koppelen aan de boxen in het gemeentehuis.

Trouwambtenaren

De gemeente Best beschikt over enthousiaste trouwambtenaren die allemaal op geheel eigen wijze vorm geven aan uw ceremonie. U kunt uw voorkeur aangeven wie de ceremonie mag uitvoeren. Wij proberen aan uw wens te voldoen, maar kunnen dit niet garanderen. De trouwambtenaar maakt 2 tot 3 weken voor de dag van de ceremonie een afspraak met u voor een gesprek. U kunt daarbij uw persoonlijke wensen aangeven. Bekijk de uitgebreide informatie over de trouwambtenaren.

Huwelijksvermogensrecht vanaf 1 januari 2018

Heeft u plannen om te trouwen of om uw partnerschap te registreren? Let op: vanaf 1 januari 2018 is er geen sprake meer van wettelijke gemeenschap van goederen. Het huwelijksvermogensrecht is vanaf die datum aangepast. Vanaf dan is de standaard in het huwelijksvermogensrecht de beperkte gemeenschap van goederen. Dat betekent dat het voorhuwelijkse privévermogen en erfenissen en giften die tijdens het huwelijk worden verkregen tot het privévermogen van de echtgenoten blijven behoren. Voor mensen die in het huwelijk treden vanaf 1 januari 2018, geldt dus standaard vanaf de datum van het huwelijk een beperkte gemeenschap van goederen. Meer weten? Informeer dan bij een notaris.