Rijbewijs vanaf 3 oktober ook online te verlengen

Dinsdag 27 september 2022

Verloopt uw rijbewijs binnenkort? Of wilt u uw rijbewijs met een categorie uitbreiden? Vanaf 3 oktober kunt u ook online uw rijbewijs verlengen of uitbreiden. De gemeente doet mee met een landelijke proef van de RWD (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Online aanvragen bespaart u een extra bezoek aan het gemeentehuis én de gemeente zet hiermee weer een stap in het verbeteren van haar dienstverlening. En natuurlijk kunt u altijd op afspraak uw rijbewijs op het gemeentehuis verlengen.

Zo verlengt u online uw rijbewijs:

1. Laat een pasfoto maken bij een door RDW erkende fotograaf of fotocabine. In Best kan dit bij fotograaf Aartsen. Neem uw huidige rijbewijs (of rijbewijsnummer) mee.
  2. De fotograaf verstuurt uw pasfoto en handtekening beveiligd en digitaal naar RDW. Binnen een paar minuten krijgt u een e-mail.
  3. Volg de instructies in de e-mail en vraag uw rijbewijs aan bij het RDW. U heeft hierbij de DigiD-app met ID-check nodig en de app van uw bank om te betalen met iDeal.
  4. Na 2 werkdagen ontvangt u een e-mail dat het rijbewijs voor u klaarligt bij het gemeentehuis. Hiervoor is geen afspraak nodig.

Later dit najaar kunt u de pasfoto ook laten maken bij Primera en speciale fotocabines in Best. Een eerste rijbewijs kunt u alleen met een afspraak op het gemeentehuis aanvragen: eerste rijbewijs aanvragen.