Problemen leerlingenvervoer door personeelstekort

Dinsdag 4 oktober 2022

In heel Nederland is er een chauffeurstekort voor het leerlingenvervoer. Helaas blijft dit ook in Best een probleem. Deze zomer was er zicht op verbetering vanaf het nieuwe schooljaar. Onder andere omdat vervoerder Van Driel het contract met een andere gemeente heeft beëindigd. Hierdoor kan een deel van de vrijkomende chauffeurs voor het vervoer van onze leerlingen worden ingezet. In de eerste weken van het schooljaar horen we geluiden dat er nog steeds problemen zijn. De gemeente gaat in kaart brengen hoe groot deze problemen zijn.

Problemen met leerlingenvervoer houden aan

Helaas is niet bekend wanneer het leerlingenvervoer weer als vanouds rijdt. Dit betreuren we als gemeente ten zeerste. De problemen met het vervoer van en naar school hebben grote gevolgen. Kinderen hebben rust en regelmaat nodig. Scholen moeten zich kunnen richten op onderwijs en begeleiding. Als ouder/verzorger helpt goed leerlingenvervoer bij de dagplanning van werk en het gezin.

Oproep ouders zelf te rijden

Voor veel ouders en verzorgers is het niet mogelijk om zelf voor vervoer te zorgen. We doen een beroep op iedereen die wel mogelijkheden heeft om hun kind naar school te brengen. Of bijvoorbeeld om onderling met andere ouders iets te organiseren om afwisselend kinderen naar school te brengen en op te halen. Als sommige kinderen minder met het leerlingenvervoer meerijden, kan dit veel betekenen voor alle kinderen. Ouders en verzorgers ontvangen hiervoor een reiskostenvergoeding, waarbij ze dan wel afzien van het taxi(bus)vervoer. Dit betekent dat hun kinderen in dat geval op alle schooldagen niet meerijden met het leerlingenvervoer. Dit geldt dan zolang de problemen in het leerlingenvervoer spelen.

We blijven zoeken naar alternatieven

Volgens leerlingenvertegenwoordiger LBVSO zijn landelijk 14.000 kinderen geraakt door de chauffeurstekorten in het leerlingenvervoer. Ook in Best en de gemeenten om ons heen speelt dit probleem. In Best maken 180 kinderen gebruik van leerlingenvervoer. Het is belangrijk dat kinderen zo snel mogelijk weer op een prettige manier van en naar school gebracht worden. Hiervoor blijven we in gesprek met ouders/verzorgers, scholen en Van Driel om op zoek te gaan naar creatieve alternatieven.