Uitkering voor oudere werklozen

Bent u 50 jaar of ouder en werkloos? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een IOAW-uitkering of IOAZ-uitkering. Deze twee uitkeringen zijn nodig omdat ouderen moeilijker aan een baan komen dan jongere werklozen.

IOAW-uitkering

U ontvangt de uitkering na uw WW- of WGA-uitkering. De IOAW vult het totale (gezins)inkomen aan tot bijstandsniveau. Op de website van de Rijksoverheid leest u of u in aanmerking komt voor een IOAW-uitkering en hoe u deze aanvraagt: Kom ik in aanmerking voor een IOAW-uitkering?

Aanvragen

Denkt u dat u in aanmerking komt voor een IOAW-uitkering? Volg dan de volgende stappen:

1. Schrijf u in bij het UWV via www.werk.nl
  2. Daarna vult u digitaal een aanvraagformulier voor een uitkering in. Denk eraan om uw aanvraag te verzenden via de verzendbutton.
  3. Na de aanvraag neemt u binnen 2 werkdagen contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 0499 om een afspraak te maken.
  4. Eén van de klantmanagers neemt daarna contact met u op.

IOAZ-uitkering

Moet u uw bedrijf of zelfstandig beroep beëindigen omdat u onvoldoende inkomsten heeft? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. De IOAZ vult het totale (gezins)inkomen aan tot bijstandsniveau. Op de website van de Rijksoverheid leest u of u in aanmerking komt voor een IOAZ-uitkering en hoe u deze aanvraagt: Kom ik in aanmerking voor een IOAZ-uitkering?

Aanvragen

Denkt u dat u in aanmerking komt voor een IOAZ-uitkering? Neem dan telefonisch contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 0499.

Re-integratieverplichting

Zodra u een uitkering aanvraagt, begint ook direct de re-integratieverplichting. Dit betekent dat u er alles aan moet doen om weer een eigen inkomen te verwerven. De gemeente helpt u hierbij.