Bedrijventerreinen

Best heeft 3 bedrijventerreinen: 't Zand, Breeven en Heide. Met ontsluitingen op zowel de A2 als de A58 is de bereikbaarheid van de Bestse bedrijventerreinen uitstekend. Het profiel van deze bedrijventerreinen is verschillend. De gemeente Best is daarmee in staat om een brede doelgroep aan bedrijven te bedienen.

Kaartje bedrijventerreinen Best

Bedrijventerreinen zijn belangrijk voor het woon- werk- en leefklimaat van Best en Brainport Eindhoven. Ongeveer 65% van de werkgelegenheid zit op de bedrijventerreinen. In 2020 zijn er verschillende bijeenkomsten met ondernemers geweest om samen een nieuwe visie te maken. Begin 2021 is de nieuwe bedrijventerreinenvisie “samen werken aan de toekomst” vastgesteld door de gemeenteraad.

5 thema’s zijn hierin benoemd:

• Basis op orde: bereikbaar, schoon, heel en veilig
  • Circulariteit & Duurzaamheid
  • Profilering Bestse Bedrijventerreinen
  • Personeel en huisvesting arbeidsmigranten
  • Voldoende en de juiste ruimte voor bedrijven

Om deze onderwerpen aan te pakken, is het nodig om een cluster per bedrijventerrein te vormen. Het is belangrijk om samenwerking te stimuleren tussen ondernemers en vastgoedeigenaren, gemeente en vakdisciplines in de gemeentelijke organisatie. Binnen de gemeente Best is het OCB (ondernemers collectief Best) actief, hier zijn zo’n 60 ondernemers uit heel Best bij aangesloten.

Bedrijventerrein Heide (1)

Bedrijventerrein Heide omvat ongeveer 50 hectare aan oppervlakte. Er is een klein aantal grootschalige internationale bedrijven gevestigd. Heide is de entree voor de Slimste Regio Brainport.

Bedrijventerrein Breeven (2)

Breeven omvat ongeveer 55 hectare aan oppervlakte. Hier zijn zowel kleinschalige als middelgrote bedrijven gevestigd. In het midden van het terrein staat een aantal grote bedrijfspanden. In het westelijk deel ligt het accent juist op kantoorpanden. Hier is een groot aantal hightech (maak)bedrijven actief. Het unieke Batacomplex ligt aan de rand van dit terrein. Daarnaast ligt de wijk Batadorp. Vanuit de historie is het Batacomplex nauw verbonden met de Batafabriek.

Bedrijventerrein 't Zand (3)

’t Zand omvat ongeveer 62 hectare aan oppervlakte. Op dit terrein bevindt zich een mix van grootschalige en kleinschalige bedrijven. Rond de Eindhovenseweg-Zuid ligt een retailcluster met een regionaal karakter. Veel bedrijven die op ’t Zand gevestigd zijn richten zich op bouwen en wonen.

Projecten

KVO - We zijn gestart op bedrijventerrein ’t Zand met een KVO-B (keurmerk veilig ondernemen bedrijventerreinen). Deze werkgroep bestaat uit een aantal ondernemers die op ’t Zand gevestigd zijn. En daarnaast een afvaardiging van de politie, brandweer en gemeente Best. In februari is het keurmerk behaald. We zijn gestart met het uitvoeren van acties die een bijdrage leveren aan een schoon, heel en veilig bedrijventerrein ’t Zand.

Enquête Veilig Bedrijventerrein ’t Zand

In 2022 hielden we een veiligheidsenquête onder de ondernemers op bedrijventerrein ’t Zand. Van een groot aantal ondernemers ontvingen we hierop een reactie. De resultaten hiervan zijn onder andere bepalend geweest voor de afspraken, die we maakten voor verbetering op het gebied van een schoon, heel en veilig bedrijventerrein ’t Zand. Bekijk de resultaten van de veiligheidsenquête (PDF, 1.4 MB).

Bedrijfsgrond en bestaande panden in Best en regio Eindhoven

Op zoek naar een bestaand of nieuw bedrijfspand in de gemeente Best of regio Eindhoven? Helaas heeft de gemeente Best zelf geen bedrijfskavels meer op de bedrijventerreinen beschikbaar voor uitgifte. Via 1Loket kunnen bedrijven informatie inwinnen welke vestigingsmogelijkheden er zijn in het Stedelijk Gebied Eindhoven (Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen, Oirschot, Son & Breugel, Veldhoven, Waalre). Het kan daarbij gaan om bedrijfskavels voor nieuwbouw, maar ook om bestaande bedrijfspanden. Het zijn vaak makelaars die deze bestaande panden aanbieden.

Visie bedrijventerreinen